
Ordrupbanen
Ordrupbanen var en del af cykelsportens tidlige historie i Danmarks. Fra starten tiltrak banen store publikumsmængder, der kom for at se tidens cykelstjerner og spille på de nervepirrende løb.
-
Cykling blev i begyndelsen betragtet som en leg, forbeholdt de velhavende. En cykel var dyr, og oven i dét, skulle man afsætte fritid til at lære at køre på den. Foto: Fire cyklister på vej mod nord ad Strandvejen ud for Charlottenlund Skov. 1897, Peter Elfelt -
Myndighederne var også skeptiske, og i Politivedtægten blev der tilføjet en bestemmelse om, at cykler skulle trækkes både ned ad bakke og gennem byerne. De høje bicycler, også kaldet væltepeter-cykler, var vanskelige at manøvrere. Foto: Cykelrytteren Hjalmar Hansen står med sin bicycle på Ordrupbanen. 1890, fotograf ukendt. -
Nogle af de ivrigste bicyklister dannede i 1881 Danmarks første cykelklub Dansk Bicycle Club, DBC, med det formål at fremme ”velocipedesporten”. De havde en drøm om at få deres helt egen cykelbane til deres cykelvæddeløb, og i 1888 gik drømmen i opfyldelse. Ordrup Cykelbane blev anlagt på Ejgårdens jorder i Ordrup, og banesporten med høj fart tiltrak sig hurtigt tilskuere uden for borgerskabets kredse. Foto: Cykelbanen i Ordrup med tilskuerpavillon og omkringliggende huse. Ca. 1900, fotograf ukendt. -
Ordrupbanen var populær blandt folk fra alle samfundsgrupper. Flere gange om ugen blev der indsat ekstratog fra København mod Charlottenlund Station, og publikum strømmede til for at se verdenseliten køre cykelløb og spille på resultatet. Foto: publikum ved Ordrupbanen. Ca. 1920, fotograf ukendt. -
Det var især sprintere, der begejstrede og fascinerede de store publikumsskarer. En af Ordrupbanens største stjerner var Thorvald Ellegaard, der i begyndelsen af 1900-tallet vandt seks verdensmesterskaber i sprint og modtog Ridderkorset for sine præstationer. Foto: Den professionelle verdensmester i cykling Thorvald Ellegaard efter en sejr på Ordrupbanen. 1903, fotograf ukendt. -
En anden populær banerytter var Willy Falck Hansen, der vandt verdensmesterskabet i sprint i 1928. Foto: Cykelrytteren Willy Falck Hansen. 1931, fotograf ukendt. -
I 1931 stillede Willy Falck Hansen atter op i VM i sprint. Dette løb udviklede sig til et af Ordrupbanens allerstørste og mest nervepirrende. Efter en fantastisk spurt mod franskmanden Lucien Michard sad tilskuerne afventende med tilbageholdt åndedrag, da ingen med det blotte øje kunne afgøre, hvem der havde vundet. Da dommerne erklærede danskeren for vinder kendte jublen ingen grænser. Michard var rasende, men dommerne stod fast, og Willy Falck Hansen blev tiljublet som en sand cykelhelt. Foto: Målfoto af Willy Falck Hansen (tv) og Lucien Michard (th). Kopi af fotografi i J. Beyerholm: DBC's historie side 32, 1931 -
Ordrupbanen havde sin storhedstid frem til Første Verdenskrig og igen fra midten af 1930’erne til 1950’erne. I 1956 blev der for sidste gang afholdt VM i banecykling. Foto: Ordrup Cykelbane. 1956, billede fra lex.dk. -
I 1960'erne faldt tilskuertallet drastisk, og i 1988 blev totalisatorspillet, der havde trukket publikum til lige fra begyndelsen, afskaffet. I 2000 blev det sidste løb kørt på Ordrupbanen. Området er nu bebygget med villaer, og cykelbanesporten fortsætter indendørs i Ballerup Super Arena. Foto: Elever fra Ordrup Skole kører rundt på Ordrupbanen. 1980, fotograf ukendt.
-
Cykling blev i begyndelsen betragtet som en leg, forbeholdt de velhavende. En cykel var dyr, og oven i dét, skulle man afsætte fritid til at lære at køre på den. Foto: Fire cyklister på vej mod nord ad Strandvejen ud for Charlottenlund Skov. 1897, Peter Elfelt -
Myndighederne var også skeptiske, og i Politivedtægten blev der tilføjet en bestemmelse om, at cykler skulle trækkes både ned ad bakke og gennem byerne. De høje bicycler, også kaldet væltepeter-cykler, var vanskelige at manøvrere. Foto: Cykelrytteren Hjalmar Hansen står med sin bicycle på Ordrupbanen. 1890, fotograf ukendt. -
Nogle af de ivrigste bicyklister dannede i 1881 Danmarks første cykelklub Dansk Bicycle Club, DBC, med det formål at fremme ”velocipedesporten”. De havde en drøm om at få deres helt egen cykelbane til deres cykelvæddeløb, og i 1888 gik drømmen i opfyldelse. Ordrup Cykelbane blev anlagt på Ejgårdens jorder i Ordrup, og banesporten med høj fart tiltrak sig hurtigt tilskuere uden for borgerskabets kredse. Foto: Cykelbanen i Ordrup med tilskuerpavillon og omkringliggende huse. Ca. 1900, fotograf ukendt. -
Ordrupbanen var populær blandt folk fra alle samfundsgrupper. Flere gange om ugen blev der indsat ekstratog fra København mod Charlottenlund Station, og publikum strømmede til for at se verdenseliten køre cykelløb og spille på resultatet. Foto: publikum ved Ordrupbanen. Ca. 1920, fotograf ukendt. -
Det var især sprintere, der begejstrede og fascinerede de store publikumsskarer. En af Ordrupbanens største stjerner var Thorvald Ellegaard, der i begyndelsen af 1900-tallet vandt seks verdensmesterskaber i sprint og modtog Ridderkorset for sine præstationer. Foto: Den professionelle verdensmester i cykling Thorvald Ellegaard efter en sejr på Ordrupbanen. 1903, fotograf ukendt. -
En anden populær banerytter var Willy Falck Hansen, der vandt verdensmesterskabet i sprint i 1928. Foto: Cykelrytteren Willy Falck Hansen. 1931, fotograf ukendt. -
I 1931 stillede Willy Falck Hansen atter op i VM i sprint. Dette løb udviklede sig til et af Ordrupbanens allerstørste og mest nervepirrende. Efter en fantastisk spurt mod franskmanden Lucien Michard sad tilskuerne afventende med tilbageholdt åndedrag, da ingen med det blotte øje kunne afgøre, hvem der havde vundet. Da dommerne erklærede danskeren for vinder kendte jublen ingen grænser. Michard var rasende, men dommerne stod fast, og Willy Falck Hansen blev tiljublet som en sand cykelhelt. Foto: Målfoto af Willy Falck Hansen (tv) og Lucien Michard (th). Kopi af fotografi i J. Beyerholm: DBC's historie side 32, 1931 -
Ordrupbanen havde sin storhedstid frem til Første Verdenskrig og igen fra midten af 1930’erne til 1950’erne. I 1956 blev der for sidste gang afholdt VM i banecykling. Foto: Ordrup Cykelbane. 1956, billede fra lex.dk. -
I 1960'erne faldt tilskuertallet drastisk, og i 1988 blev totalisatorspillet, der havde trukket publikum til lige fra begyndelsen, afskaffet. I 2000 blev det sidste løb kørt på Ordrupbanen. Området er nu bebygget med villaer, og cykelbanesporten fortsætter indendørs i Ballerup Super Arena. Foto: Elever fra Ordrup Skole kører rundt på Ordrupbanen. 1980, fotograf ukendt.
Vis flere billeder
Vis færre billeder